Overdracht
Wij helpen u met overdracht
Er komt een moment dat u met pensioen gaat en er een overdracht plaatsvindt van uw bedrijf.
Maar hoe en wanneer begint u met de voorbereidingen zodat u ook daadwerkelijk op het geplande moment kunt stoppen?
Het kan zijn dat u een familiebedrijf heeft en dat al vaststaat dat een van uw kinderen de zaak overneemt.
Maar het kan ook zijn dat u overweegt om uw bedrijf over te dragen aan het huidige management of aan derden.
Waar u ook voor kiest, er zijn zaken die bij elke bedrijfsoverdracht aan de orde zijn.
En een goed geregelde bedrijfsopvolging is de beste investering voor de toekomst.
Maar liefst 90.000 directeur grootaandeelhouders zijn – tussen nu en vijf jaar – van plan de stuurknuppel over te dragen.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen die hun bedrijf van de hand willen doen, niet of niet goed is voorbereid.
Een bedrijfsoverdracht is een langdurig en (fiscaal) ingewikkeld proces met grote financiële risico’s.
Met behulp van een logisch stappenplan die de fases in het opvolgingproces goed in beeld brengt, kunnen wij u als ondernemer bewust maken van het belang van een goede financiële planning.
Bedrijfsopvolging
Een ondernemer die erover denkt zijn bedrijf over te dragen moet daar ruim van te voren mee beginnen. Vijf jaar is wel het minimum.
Vaak spelen financiële belangen een grote rol. Vooral in familiebedrijven is de overdracht meestal niet goed geregeld.
Er zijn geen zakelijke afspraken op papier gemaakt, waardoor spanningen en zelfs familiedrama’s bijna niet te voorkomen zijn.
Dit maakt de vaak toch al grote stap er voor de ondernemer niet eenvoudiger op.
Bij bedrijfsopvolging gaat het om een (geleidelijke) overgang van het bedrijf naar uw kind(eren) of een derde.
Voor bedrijfsopvolging kunt u regelingen treffen die al werken tijdens uw leven of gaan werken na uw overlijden.
Daarom is het wenselijk om tijdens uw leven al de bedrijfsopvolging te regelen, zodat na uw overlijden geen onduidelijkheden of ongewenste gevolgen kunnen ontstaan.
Bedrijfsopvolging is een zaak van specialisten. De notaris is zo’n specialist. In zowel het ondernemingsrecht als het erfrecht verdient het aanbeveling om de opvolgingsproblematiek met de notaris te bespreken. B&L Notarissen kunnen u als ondernemer adviseren en begeleiden bij het gehele traject.
Bedrijfsbeëindiging
Er kan een situatie ontstaan waarin onvoldoende geld beschikbaar is om de eens door u opgerichte of gekochte B.V. zelfstandig door te laten gaan. U besluit om uw bedrijf te beëindigen.
Beëindiging van een bedrijf kan op twee manieren geschieden: door overdracht of door liquidatie.
Maar eerst dient er een besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders genomen te worden tot ontbinding van de vennootschap. Bij overdracht zet een ander de onderneming voort en bij liquidatie wordt de onderneming gestaakt en de inboedel
(maar vaak ook de grond en de gebouwen) verkocht.
Afhankelijk van de aanwezigheid van baten en of schulden zal een formele liquidatieprocedure moeten worden gevolgd, zoals het deponeren van het ontbindingsbesluit en de rekening en verantwoording. Ook kan uw persoonlijke situatie na de bedrijfsbeëindiging sterk veranderd zijn. Iedere manier van beëindiging heeft zo zijn eigen consequenties voor de belastingheffing.
Bij deze procedure(s) begeleiden wij u graag.
Neem contact met ons op
Wij horen graag van u
Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op. Dit kunt u gemakkelijk doen door te bellen, te mailen of door het contactformulier in te vullen via de onderstaande knop.
Bergen
- B&L Notarissen Bergen
- (072) 589 77 44
- bergen@benlnotarissen.nl
Dijk en Waard
- B&L Notarissen Dijk en Waard
- (0226) 31 83 45
- dijkenwaard@benlnotarissen.nl